3d max kursu Ders 10. Obje özellikleri (bölüm 1)

Merhaba arkadaşlar. Bu günkü dersimizin konusu obje özellikleridir. 3d Max programında her objenin kendini özel parametreleri vardır. Bu günkü dersimizde bu parametreleri öğreneceğiz. Objelerin ne gibi özellikleri var, bu özellikleri hangi durumlarda kullanıyoruz ve s.?

Ama obje özellikleri konusuna geçmezden önce ben sağ menü’nü. Çünkü obje özelliklerini bu menünün yardımıyla kullanıyoruz. Sağ menüye içerik esaslı menüde değebiliriz. Çünkü duruma bağlı olarak bu menü deyişe bilir. Menüye başka araçlar eklene bilir veya azalabilir. Biz bu menünü mausun sağ butonu yardımıyla açabiliriz.

Sahnede bulunan bazı nesneleri dondurmak için biz dondurma özelliğini kullanabiliriz. İngilizce söylersek yani freeze özelliğini. Bunun için bir ve ya birkaç nesne seçiyoruz daha sonra sağ menünü açıp Freeze Selection aracını seçiyoruz.

Bu zaman onlar gri renge dönüşecek. Onların gri renge dönüşmesi renklerini değişmeleri anlamına gelmiyor. Render zamanı renklerinin aynı kaldığını görebilirsiniz. Sadece daha sonra sahnede hangi nesneleri dondurduğunuzu görebilesiniz deye böğle işlem yapılıyor. Bu sadece onların donmuş olduklarının belirtisi.

Eğer ben dondurmuş olduğum tüm nesneleri yeniden eskisi gibi yapmak istiyorsak o zaman sağ menüye tıklayıp Unfreeze All değiyoruz.
Nesneleri teker teker unfreeze yapmak için katman yani Layer menüsünü kullana biliriz. Varsayılan olarak sahnede bulunan tüm nesneler default katmanında toplanmış. Eğer onu açarsam tüm nesneleri görebilirim.

Burada freze bölümü var. Ve sahnede dondurduğumuz nesnelerin karşısında kar taneciği işareti var. Bu nesnenin dondurulduğu anlamına geliyor. Ve eğer onun üzerinde tıklarsak o zaman nesneyi unfreeze yapmış olacağız.

Bunu başka yolla da yapmak olur arkadaşlar. Daha önceki dersimizde geçtiğimiz Select by Name menüsünün yardımıyla yapabiliriz. Burada Display Frozeen Objects filtresi var. Eğer ona tıklarsak listeye sahnede dondurmuş olduğumuz nesnelerinde isimleri eklenecek. Listede onlar biraz solgun gözüküyorlar. Buradan onları tek tek seçip daha sonra obje özelliği menüsüne geçerek freze tikini kaldırabiliriz.

Şimdi değelim ki sahnede bulunan bazı nesnelerin hem render sırasında hem de proje üzerinde çalıştığım zaman bana mani olmasını istemiyorum. Ama onu aynı zamanda da silemeyiz. Çünkü bizim için önemli. Mesela render süreci yavaşladığı için bu nesneyi geçici olarak hem sahnede hem de render de gizlemek istiyoruz.
Böğle durumlar için Hide fonksiyonu mevcut. Yani nesneyi geçici olarak saklamak.

Hide aracı da sağ menüde bulunmakta. Burada Hide işlemi ile ilgili dört araç var. Önce sahnede istediğim nesneleri seçiyorum. Daha sonra sağ menüye geçip ilk aracımız Hide selection aracını seçiyoruz. Yani seçileni gizle. Ve böylece seçtiğimiz nesneleri gizlemiş olduk. Bu işlemi yaptığımızda nesneler silindi gibi gözüke bilir ama biz onlar sadece görünmez yaptık.
Sağ menüde Hide grubuna dahil olan ikinci araç Hide unselected aracıdır. Değelim ki bana bu seçtiğim iki nesneden başka diğer tüm nesneleri gizlemem lazım. Bu durumda biz ihtiyacımız olan nesneleri seçip daha sonra Hide unselected yani seçilmeyenleri gizle aracına tıklıyoruz ve böylece sahnede seçilmeyen tüm objeleri gizlemiş olacağız.

Şimdi eğer gizlemiş olduğumuz tüm objeleri geri getirmek istiyorsak o zaman Unhide All aracını kullanmalıyız. Böğlece gizli olan tüm nesneler sahnede görünür hale geldi.
Ve Hide grubuna dâhil olan sonuncu araç Unhide by Name. Unhide by Name aracını seçiyoruz ve artık bize tanıdık olan bir menü açılıyor. Buradan ismine göre istediğim nesneyi seçiyoruz. Ctrl tuşunu basılı tutarak birkaç nesneyi aynı anda da seçebiliriz. Ve daha sonra bu durumda Ok butonu yerine olan Unhide butonuna tıklıyoruz. Bu şekilde objeleri ismine göre bulup geri getire biliriz. Ve freze işleminde olduğu gibi Hide işleminide Layer penceresinin yardımıyla yapabiliriz.

Şimdi obje özellikleri menüsüne geçelim.

Sahnede bir nesne seçiyoruz ve mausun sağ tuşuna tıklayarak Object proporties menüsünü açıyoruz. Burada sadece bizim için önemli olan araçlara bakacağız. İlk bölüm Object İnformation bölümü obje bilgileri bölümü. Burada onun ismi, rengi, boyutu, segment ve yüzey sayısı. Atandığı materyalin ismi. Bulunduğu katmanın ismi.Hiyerarşik düzende bulunuyorsa onunla ilgili bilgiler var.

Daha sonraki bölüm Hide ve Freeze. Nesneleri buradan da dondurup ve saklaya biliriz.
Display Properties bölümünde bizim için önemli olan araçlar var. Bu bölüm objelerin yalnız görünüm pencerelerinde görünmelerinden sorumludur. Burada yaptığınız ayarlar renderi etkilemez.

İlk aracımız See-Through aracı. Bu araç nesneyi şeffaf yapar. Ama render zamanı tabii ki her şey normal gözükecek. Daha öncede söylediğim gibi bu özelliği resim üzerinde modelleme yaptığımız zaman kullanıyoruz arkadaşlar. Direk klavyeden bu işlemi yapmak için Alt+X tuşuna basmanız yeterli.

Bir sonraki aracımız Display as Box aracı. Eğer Display as Box tikini eklersem obje böğle konteyner şeklini alır. Sadece bir Box çizimi şeklinde görünür. Peki bunu yapmamızın anlamı ne? Objenin yerine onun konteynırını kullandığımız zaman biz bu objenin ekran kartında ve Ramda kullandığı tüm bilgilerini silmiş oluyoruz. Bazı çok büyük projelerde artık bilgisayarın gücü yetmediğinde bunu yapmak zorundayız. Böylece bilgisayar daha rahat çalışmaya başlıyor. Ama tabii ki en azından bu objenin sahnede 4 noktası olan basit bir box şeklinde ebatlarını görmemiz lazım ki onun nerede olduğunu, hangi boyutta olduğunu bilelim. Ve gerektiğinde seçip üzerinde işlem yapalım.

Aslında eskiden buna fazla ihtiyaç vardı. Bilgisayarlar eskiden şimdi oldukları kadar kapasiteli değillerdi. Şimdi çok kapasiteli bilgisayarlar bulmak ve taksitle de olsa satın almak mümkün. Onun için günümüzde bu araç o kadarda sık kullanılmıyor.

Bize gerekli olabilecek bir sonraki aracımız Backface Cull aracı. Bu araç WireFrame modunda arka yüzeylerin gözükmemesini sağlıyor. Şimdi modelin üzerinde gördüğünüz yüzeyler ön yüzeylerdir. Tabii ki bunların arka tarafı da var. Ve tel çerçeve görünüm modunda bu yüzeyler görünüyor. Bunun için bu modda görünüm karışık olduğundan modelleme zamanı bazı hatalar yapabiliriz. Ama Backface Cull aracını kullandığımızda Wirefrime modunda olsak bile modelin yalnız kameraya taraf olan yüzeylerini göreceğiz. Başka bu özelliği resim üzerinde modelleme yaparken kullanıyorlar. Genelde bu resmi plane üzerine atayarak yapıyorlar. Bildiğimiz gibi plane bir yüzey. Yani onun kalınlığı yok. Yüzeylerde olduğu gibi burada da normaller hangi tarafa doğru yönelmişse biz o tarafı görüyoruz. Ama bu yüzeyin arka tarafı aslında yok. Sadece işlemi kolaylaştırmak için 3d Max de bu varsayılan olarak görünebilir şekilde.
Eğer Backface Cull özelliğini aktif yaparsak o zaman plane’in arka tarafının olmadığını görebilirim. Bu özelliği işte gördüğünüz gibi resim üzerinde modelleme işlemi yaparken kullanıyorlar.

Ve sonda Show Frozen in Gray özelliği. Freeze özelliğini geçtiğimizde ben dondurulan tüm nesnelerin gri renk aldığını söylemiştim. Sahnede hangi nesnenin dondurulduğunu fark edebilelim değe. Bu nesnelerin seçimi zamanı problem yaşamayalım değe. Ama bazı durumlarda bu özlliyi kaldırmamız gerekiyor. Yani dondurulan nesnenin gri olmaması gerekiyor. Böğle durumlarda sadece Show Frozen in Gray tikini kaldırıyoruz ve dondurulan nesne kendi renginde kalıyor.

Evet arkadaşlar. Görünüm pencerelerinde obje özellikleri ile ilgili bu kadar. Bir sonraki dersimizde render işleminde obje özelliklerini öğreneceğiz. Bir sonraki dersimizde görüşmek üzere. Hoşçakalın!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

Bilgisayar Grafikleri ile ilgileniyorum

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...