3d max kursu Ders 13. Koordinat sistemleri

Merhaba arkadaşlar. Bu dersimizde biz 3d Max programında bulunan ve sık kullanılan koordinat sistemlerini öğreneceğiz. Max programında farklı koordinat sistemleri var ve onları farklı durumlara göre kullanıyoruz.
Bu sistemlere Main Toolbar bölümünden bakabiliriz. Bu listede bulunan bazı sistemleri sık kullanıyoruz bazılarını ise neredeyse hiç kullanmıyoruz.

Varsayılan olarak ilk koordinat sistemi View. View aslında kombine edilmiş bir koordinat sistemi. Yani View seçili odlukta görünüm penceresine göre koordinat sistemi değişiyor. Bu o anlama geliyor ki 2 boyutlu görünüm penceresinde Screen yani Ekranın Koordinat Sistemi aktif. Bu sistemde Y her zaman yukarı X se sağa doğru bakar. Bunun için zaten farklı açılarda çalıştığımızda eksenlerin yönü değişiyor. Hangi pencere aktifse o pencerede Y yukarı X sağa bakar. Bu ekranın koordinat sistemine göre.

Ama üç boyutlu pencereye geçersek o zaman World yani Dünya Koordinat Sistemi aktif olmuş oluyor. Burada artık eksenlerin yönü değişmez. Çünkü bu dünya koordinat sistemidir. Her zaman Z yukarı Y ve X se yanlara bakar. Nesnenin üzerindeki eksen yönleri pencerenin sol köşesindeki dünya eksen yönleri ile aynı.

Eğer ekrana göre işlem yapmak istiyorsanız o zaman Screen sistemini seçin. Ama dünya ölçeğine göre işlem yapmak istiyorsanız o zaman World seçmeniz gerekiyor.

World seçtiğimde artık eksenler görünüm penceresine göre yönlerini değişmiyorlar. Bu durumda her zaman Z yukarı Y ve X eksenleri ise yanlara bakar.

Şimdi değelim ki bazı işlemler zamanı biz nesnenin açısını bu şekilde değiştirmişiz. Ve nesneyi onun açısına göre konumuna göre hareket ettirmek istiyorum. Z ekseninin nesnenin açısına göre olmasını istiyorum.
Ama bu durumda World ve Screen sistemleri yaramıyor arkadaşlar. Onları kullanamayız.

Bu durumda biz Local sistemini kullanıyoruz. Yani objenin kendi koordinatlarını kullanıyoruz. Artık eksenlerin açısı objenin açısına göre düzenleniyor. Ve objenin açısına bağlı kalıyor. Nesnenin açısını değiştirdiğimizde eksenlerin açısı da değişecektir. Ve bu şekilde çaydanlığı yukarı aşağı sağa sola kendi konumuna göre hareket ettire biliriz.

Burada dikkat etmeniz gereken bir şey var arkadaşlar. Koordinat sistemleri her transform aracı için ayrı seçilir. Eğer ben rotate aracına geçersem o zaman koordinat sisteminin değiştiğini görebiliriz. Şimdi rotate için Screen seçip Scale aracına geçersem yine değiştiğini görüyoruz.

Yani bu programın hatası değil. Bilerekten böğle yapılmış. Bazı yeni başlayan arkadaşlar koordinat sisteminin kendi kendine değiştiğini söylüyorlar. Ama aslında öğle değil. Aslında transform aracını değiştirdikleri için böğle oluyor.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

Ekran kartı seçiminiz

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...