3d Max kursu Ders 2. Viewports

Daha önceki dersimizde 3d Max programına genel bakış yaptık. Artık bu dersimizden programın araçlarını öğrenmeğe başlayacağız. İlk önce Viewport yani pencereler bölümünden başlamağa karar verdim. Çünkü Max’de olan tüm işlemler bu pencerelerde yapılıyor.

3d Max pencereleri.

3d Max’de tüm 3d programlarına tipik 4 tane pencere var. Sahneye üç boyutlu bakış yapmamızı sağlayan ve en sık kullandığımız Perspective penceresi, Left yani sol, Top üst ve front yani önden görünüm penceresi. Bu pencerelerden sahneye yalnız belirli bir açıdan bakabiliriz. Ama 3d Max’de pencere sayı bu kadarla bitmiyor. İstediğimiz pencereyi istediğimiz açıya değiştirip sahneye o açıdan baka biliriz. Mesela Front yerine Back ve ya Top seçebiliriz. Bunu yapmak için imleci pencere adının üzerine getirip fareni sağ tuşuna tıklıyorum ve açılan listeden istediğim açıyı seçiyoruz. Ama bunu yapa bilmemiz için önce pencereyi aktif etmemiz gerekiyor. Bunun için aktif yapmak istediğimiz pencerenin üzerine imleci getirip farenin sol tuşuna tıklıyoruz. Şimdi pencereyi aktif yaptıktan sonra imleci pencere isminin üzerine getirip daha sonra farenin sağ tuşuna tıklayıp listeden istediğimiz açıyı seçiyoruz.

Pencere isminin karşısında klavye kısa yol tuşları yazılı. Bu tuşları kullanarak listeyi açmadan pencereleri değiştire biliriz. Mesela Front penceresini aktif yapıp T tuşuna basarsak o zaman Top penceresine geçmiş olacağız.
3d Max’de klavye kısa yol tuşları çok sık kullanılır. Size de bunu sık kullanmanızı tavsiye ederim çünkü hem işinizi çabuk bitirmeğe yardımcı olacak hem de böylece daha rahat çalışacaksınız.

3d Max görüntüleme modları.

Şimdi ikinci adım olarak görüntüleme modlarına bakalım. Max’de bir kaç görüntüleme modu vardır ve onlardan bazılarını çok sık sık kullanırız. Eğer Realistic yazısı üzerine fareyi getirip sağ tuşuna tıklarsak listeden görüntüleme modlarını görebiliriz. Daha eski sürümlerde bu liste kısaydı yani modların sayı daha azdı. Son sürümlerde görüntüleme modlarının sayı arttı. Ama buna rağmen en sık kullanacağımız sadece 3 mod var. Shaded, Edged Faces (F4) ve Wireframe (F3). Diğerleri o kadarda önemli değil. Sadece Bounding box modunu ağır sahnelerimizde bilgisayarımız zorlanmağa başladığında sahnede rahat hareket ede bilmemiz için kullanıyoruz. Çünkü büyük projeler yaptığımız zaman sahnemiz ağırlaşmaya başlayacak ve bilgisayarımızın gücü yetmediğinde max hata verip kendini kapatacak. Böğle durumla karşılaşmamak için bounding box modunu kullana biliriz. Daha öncede söylediğim gibi diğerleri o kadarda önemli değil. Ben mesela hiç bir zaman onları kullanmadım. Ama bilmenizde tabii fayda var. 3ds Max’i ilk kez açtığımızda varsayılan olarak realistic modu seçilmiş oluyor. Ama bu mod diğerlerinden farklı olarak bilgisayarımızı daha çok zorlayacak.

Tabii böyle küçük sahnede bunu fark etmesek de büyük ve ağır sahnelerde bu belli oluyor. Bunun için ben ağır sahnelerde shaded modunu daha çok tercih ediyorum. Evet görünüm modlarıyla ile ilgili bu kadar.
Şimdi, ilk başta önemli olan pencere ayarlarına bakalım. Pencere ayarları bölümüne geçe bilmeniz için artı işareti üzerinde farenin sağ tuşuna tıklıyoruz ve listeden en son bölümü Configuration viewports bölümünü seçiyoruz. Açılan bölümde Max pencereleri ile ilgili tüm ayarlar toplanmış.

Burada ilk başta bilmemiz gereken bazı ayarlar var. Diğerlerini kurs boyunca daha sonra öğreneceğiz.
Visula Style bölümünde biraz önce öğrendiğimiz görünüm modları vardır. Aynı seçenekler burada da mevcut. Edged Faces modunu zaten artık biliyoruz. Bizim için burada önemli olan. Textures ve Tranparency araçları.
Max’de Texture kavramının ne olduğunu çoğunuz bilmeyebilir. Bu kavramı biz daha sonraki derslerimizde malzeme bölümüne geçtikte öğreneceğiz zaten. Ama kısa olarak bu aracın ne işe yaradığını göstermek için texture kavramının ne olduğunu söyleyeyim. Textura Maxde bulunan nesnelerin üzerine atanan kaplamadır. Bu kaplamalar maxde malzeme oluşturmak ve başka maksatlar için kullanılır.

Eğer bu kaplamalar pencerelerde nesne üzerinde gözüküyorsa o zaman daha çok ram kullanılıyor ve bunun için 3d Max daha yavaş çalışmaya başlıyor. Böğle durumlarda biz sadece Texture bölümünden onay işaretini kaldırıyoruz ve bundan sonra sahnede nesneler üzerindeki kaplamalar gözükmüyor.

Transparency yani şeffaflık sahnedeki şeffaf nesneleri görmemizi sağlıyor. Şeffaf nesne özelliği modelleme zamanı sık kullanılan bir şey. Mesela araba modellenmesi zamanı kullanılır. Nesnemizi şeffaf yaptığımız zaman öbür taraftaki nesnenin gözüktüğünü görebiliriz. Ama sahnedeki neslerinin bu şekilde gözükmesi daha fazla bilgisayar kaynağının kullanılmasına sebep oluyor. Bunun için Tranparancy aracının yardımıyla sahnedeki tüm nesnelerden bu özelliği kaldıra biliriz.

Böylece her nesnenin ayarlarıyla teker teker uğraşmaktan kurtuluyoruz.
Lighting and Shadows bölümündeki ayarlar sahnedeki ışık kaynağını değiştire bilmemiz için kullanılıyor. 3d Max de iki varsayılan ışık kaynağı var. Eğer istersek onlardan sadece birini kullana bilir veya sahnede kendimizin oluşturduğu ışık kaynaklarını kullanırız.

Şimdi sahnede bir ışık kaynağı oluşturduk ama onun nesne üzerinde etkisini göremiyoruz çünkü sahneni Max’in varsayılan ışık kaynağı aydınlatıyor yani Default lights. Eğer sahnedeki ışık kaynaklarının sahneni aydınlatmasını istiyorsam o zaman ikinci bölümü seçeceğim.
Layout bölümüde bize farklı farklı pencere şekilleri sunuluyor. Buradan pencereleri istediğimiz gibi düzenleyip kullanabiliriz. Ben şahsen hep standart olanı kullanıyorum. Çünkü zaten çalıştığım pencereyi büyütüp öğle çalışıyorum. Yani çok sık Alt+W tuşunu kullanıyorum. Şahsen benim için böğle çalışmak daha rahat. Eğer çalıştığınız pencereyi biraz daha büyütmek istiyorsanız o zaman fareyi iki pencerenin sınır bölgesine getirin. İmlecin değiştiğini göreceksiniz. Buradan farenin sol tuşuyla istediğimiz pencereyi bu şekilde büyütüp küçülte biliriz.

Şimdi üst sağ köşede bulunan ViewCube aracına geçelim. Daha önce bu araç AutoCad programında vardı ama sonra 3d Max ede ilave etmeye karar verdiler. Ama Max’de bu AtoCAD de olduğu gibi o kadarda sık kullanılmıyor.

Ben şahsen kendim için söylüyorum tabi diğer kullanıcıların yerine söyleyemem.
Ama bazı durumlarda bu araç bizim işimize mani ola bilir. Mesela sahnede nesneni seçtiğim zaman ViewCube aracına istemeden dokuna biliriz. Eğer sahnemiz yüklü bir sahneyse ve bilgisayarımız o kadarda hızlı değilse o zaman 3d Max açıyı değiştirmeye çalıştırdığı zaman hata verebilir

Evet pencerelerle ilgili bu kadar, arkadaşlar. Sonraki dersimizde görüşmek üzere.
Hoşçakalın!

3d Max kursu Ders 2. Viewports için 1 cevap

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

Bilgisayar Grafikleri ile ilgileniyorum

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...