3d max kursu Ders 9. Seçim araçları

Merhaba arkadaşlar. Bu dersimizde seçim araçlarını öğreneceğiz. Aslında 3D Max de obje seçmeyi artık biliyoruz. Transform araçlarını geçtiğimizde bunu öğrendik. Ama 3D Max de nesne seçme işlemi ile ilgili bilmeniz gereken bazı önemli detaylar var. Aynı zamanda ben bu derste 3D Max de bulunan obje türleri ile ilgili konuşmak istiyorum. Çünkü seçim araçlarını kullandığımızda bu özellikten de yararlanıyoruz.

Daha önceki derslerde de söylediğim gibi Select Object aracını seçmemiz için klavyede Q tuşuna basıyoruz.

Şimdi biliyoruz ki bizim 4 seçim modumuz var. Transform araçları da buraya dâhil. Çünkü onların yardımıyla da sahnede objeleri seçebiliyoruz. Eğer ben sahnede obje seçmek istiyorumsa o zaman ona bir kere tıklamam yeterli. Eğer seçim işlemine başka objeleri de dâhil etmek istiyorsam o zaman klavyede Ctrl tuşunu basılı tutarak istediğim diğer objeleri seçmem mümkün. Yo eğer her hangi bir seçilmiş olan objeyi seçimden çıkarmak istiyorsam o zaman alt butonunu basılı tutarak objeye tıklamam yeterlidir. Bu sadece 3D Max programına ait değil. Windows ortamında çalışan çoğu programda bunu yapmak mümkün. Ctrl butonu yardımıyla seçilene ekliyoruz Alt butonu yardımıylaysa seçilenden çıkarıyoruz.

Gördüğünüz gibi bu şekilde biz işimizi kolayklaştırmış olduk. Yani aynı anda bir kaç nesneyi seçebildik. Ama bazı durumlarda sahnede bulunan nesneleri komple seçmemiz gerekiyor. Böğle durumlarda biz farenin sol tuşunun yardımıyla bir alan çiziyoruz. Ve bu alana dahil olan nesneleri bir defada seçiyoruz. Bu yöntem daha hızlı ve daha kolay.

3ds Max Nesne türleri.

1. Aslında nesne sadece çizdiğiniz çizimler değil. 3ds Max de nesneler farklı farklı gruplara daha doğrusu nesne türlerine ayrılmış. Mesela sahnede gördüğünüz Box, Plane ve b.  nesneler geometry grubuna dahil. Onların özelliği ışığı yansıta bilmelerindedir.

2. İkinci tür nesneler Shapes yani Şekillerdir. Maxde bu tür nesneler iki kategoride mevcut Splinelar ve NURBS eğriler. Aslında splinelarda eğriler demek. NURBS eğriler bizim için o kadarda önemli değil. Onları ileri düzey modelciler kullanıyorlar.

3. Üçüncü tür nesneler Lights yani ışık kaynakları. Onları biz sahneni aydınlatmak için kullanıyoruz.

4. Kameralar genelde görünümü sabitleştirmek için kullanılıyor. Ama kameraların başka özellikleri de var. Güzel resim alabilmemiz için, render alma zamanı oluşan küçük problemleri çöze bilmemiz için kamera ayarlarını mutlaka kullanıyoruz. Bazı yeni başlayan arkadaşlar kamerayı kullanmazlar. Yani bulundukları pencereden direk render yaparlar. Bu çok yalnış bir şey. Bende ilk başladığım zamanlarda böğle hatalar yapıyordum. Ama daha sonra problem yaşadıkça Maxde kamera kullanmanın ne kadar önemli bir şey olduğunu anlayacaksınız.

5. Helpers yardımcı nesnelerdir. Şimdilik çok detaya girmek istemiyorum. Daha sonraki derslerimizde onları kullandıkça ne olduklarını anlayacaksınız zaten. Kısaca böğle söyleyim helperslerin direk olarak sahneye bir etkisi olmaz. Sadece bazı işlemleri yapmak için, işimizi kolaylaştırmak için bize yardımcı olurlar.

6. Space Warps – Uzaysal deformasyonlar. Kabaca dersek kenar güç kaynakları. Onların kendi geometrileri olmaz. Ama onları başka geometrisi olan nesnelere uygularsak o zaman onları deforme eder yani şeklini değiştirir. Mesela bu nesneleri kullanarak bir bayrak animasyonu yapabiliriz. Yani sahnede bir rüzgar oluştura biliriz.

Evet arkadaşlar Max programında bu obje türleri vardır. İsterseniz kategori değin isterseniz nesne grubu değin önemlisi o ki Maxde objeler bu şekilde bölünmüş. Artık bu konuda biraz bilgi edindikten sonra seçim filtreleri konusuna devam edebiliriz.

Max programında seçim işlemini kolaylaştırmak için daha bir araç var. Select Object aracının hemen sağ yanındaki Select by name aracı. Araca tıkladığımda böğle bir pencerenin açıldığını görüyoruz. Aynı pencereyi klavyede H tuşuna basarak da açabiliriz. Bu pencereyi genelde artık sahne fazlasıyla yüklendiği zaman, yani sahnede hareket ederek objeleri seçemeyecek duruma geldiğimiz zaman kullanıyoruz. Böğle durumlarda bize çok yardımcı oluyor. Ama bu şart değil tabii ki. Bu pencereyi sahne yüklü oldu olmadı çok sık kullanan insanlar var.

Ve sonda eğer sahnede bulunan tüm objeleri seçmek istiyorsanız o zaman sadece klavyede Ctrl+A yapın. Eğer hepsini seçimden kaldırmak istiyorsanız sadece Ctrl+D yapın.

Evet arkadaşlar Max programında kullanılan seçim araçları ile ilgili bu kadar. Bir sonraki derste görüşmek üzere. Hoşçakalın!

3d max kursu Ders 9. Seçim araçları için 1 cevap

  • Soldan ve sağdan seçimi ayarlayabiliyor olmak , AutoCad kullanıcıları için (benim gibi) vaz geçilmez bir güzellik.

    Bu ince ayrıntı için teşekkürler sayın Mammadov.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

İşlemci seçiminiz

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...