3D grafik için nasıl işlemci seçmeli?

İşlemci özellikleri

Merhaba arkadaşlar. Grafik çalışmalar için nasıl bilgisayar seçmeli yazı serisinin ilk yazısını bilgisayarımızda tüm işlemleri yapan işlemciye adıyorum.
Bilgisayarın işlemcisi bazı teknik özelliklere sahip ki, buda herhangi bir işlemcinin en önemli özelliğini tanımlar – onun performansını. Bu yazıda ben işlemcinin temel özelliklerini basit bir dilde anlatmaya çalışacağım.

İşlemci özellikleri:

  • Çalışma hızı (Saat hızı)
  • Önbellek (Cache)
  • Çekirdek sayısı (Parçacık sayısı)
  • Veri Yolu Genişliği ve Hızı

Bilgisayar topladığınızda alacağınız işlemcinin bu özelliklerine dikkat etmelisiniz.

Çalışma hızı (Saat hızı)

Çalışma hızı (Saat hızı) – İşlemci tarafından yapılan işlemlerin hız göstericisidir. Yani Saat hızı temel bir işlemi gerçekleştirmek için gereken dönemdir. Saat hızı’ nız birimi 1 GHz olarak belirlenir. Yani işlemcinin hızı 1GHz’ e eşittirse, bu onun 1 saniyede 1 milyar işlem yapabilmesi demektir. Yakın geçmişte işlemcinin çalışma hızını onun verimliliği ile özdeşleştiriyorlardı. Yani saat hızı ne kadar yüksek olursa üretimde o kadar yüksek olur. Ama uygulamada her şey başka. Şimdi farklı saat hızına sahip olan işlemciler aynı sonuç gösterebilirler. Bunun için sadece bu parametreye göre seçim yapmamalısınız. Çünkü artık modern işlemcinin temel hızına başka faktörlerin de etkisi var. Şimdi onlara bir bir bakalım.

Önbellek (Cache)

İlk olarak önbellek nedir?

Bu bilgisayarda bilgilerin geçici depolanması için tasarlanmış hızlı çalışan bellektir.

Burada hangi bilgiler saklanır?

En yaygın kullanılan bilgiler.

Önbelleğin amacı nedir?

Mesele şunda ki, RAM’ in üretim kapasitesi işlemcinin üretim kapasitesinden çok daha yavaş. Yani RAM tarafından veri alırken işlemci bekliyor (zaman kaybediyor) ki, buda işlemcinin ve onunla beraber tüm sistemin performansını etkiliyor. Ama önbellek işlemcinin en sık başvurduğu bilgileri kendinde saklayarak bu gecikmeleri azaltıyor. Yani işlemci tarafından istenen bazı veriler (en sık sık istenenler) önbellekte saklandığı için böylece işlemci tarafından RAM ‘e olan başvuruların sayı azalır (RAM’ den farklı olarak işlemci belleğinin çalışma hızı defalarca daha hızlıdır). Yani İşlemci tekrar ve tekrar aynı verilerin kullandığını tespit ettiğinde, verileri kendi önbelleğinde saklar.

Ve önbellek ne kadar fazla olursa o kadar kendinde fazla bilgi sakladığı için, buda aynı zamanda işlemcinin performansını etkiliyor.

Modern işlemcilerde Cache artık eskisi gibi tek parça değil, çeşitli düzeylere ayrılmış.

İlk seviye Cache (L1) – en hızlı ve önemlidir. Ama onun hacmi o kadarda fazla değil (genelde 128 kb’ tan fazla olmaz) ve kilobayt ile ölçülür.

İkinci seviye Cache (L2) – L1’ in yaptığı tüm işlevleri yapan yüksek hızlı bellektir. O L1’ den daha düşük hıza, ancak daha yüksek hacme sahip (128 kb’ tan – 12 mb’ a kadar) ki, buda zor görevleri yerine yetirmek için çok yararlı.

Üçüncü seviye Cache (L3) – güçlü işlemcilerde rastlanır. L3’ ün hacmi diğerlerinden büyük olsa da onlardan daha yavaş. Ama yine de RAM’ den daha hızlıdır.

Çekirdek sayısı (Parçacık sayısı)

Modern işlemci üretim teknikleri bir gövdede birden fazla çekirdek yerleştirmeye imkan sağlıyor. İşlemcide çekirdek sayının fazla olması onun performansını artırıyor. Ama çekirdeğin n sayda olması işlemcinin verimliliğini n defa artıracağı anlamına gelmez.

Şöyle kıyaslayabiliriz. Bir kişi karpuzu arabaya 1 saate yüklüyor. Onlar 4 kişi olsalar ama nöbetleşe karpuzu arabaya yükleseler yine bu işi 1 saate yapacaklar. Çünkü bu işi nöbetleşerek tek tek yaptıkları için hız aynı. Ama 4 kişi aynı anda çalışırsa, o zaman karpuz 15 dakikaya arabaya yüklenecek.

Varsayalım siz internet tarayıcısında bir yazı okuyor, videoya bakıyor ve aynı zamanda oyun oynuyorsunuz. Tarayıcıyı maksimum zorlasanız bile o tek bir çekirdek tarafından işlenecektir. İkinci çekirdek normal çalışmasına devam edecek (diğerinin işine karışmayacak) ve sadece tarayıcı donduğunda size görev yöneticisini açarak tarayıcının işlemini sonlandırmanızı sağlayacak. Yani çok çekirdekli işlemcinin fonksiyonu öncelikle aynı zamanda birden fazla işin yapılması: aynı anda çalışan programların işini çekirdekler arasında bölüştürmek.

Ama tabii ki tüm programlar bu şekilde çalışmıyor. Bazı programlar çok çekirdekli işlemci mimarisi için optimize edilmiş ve bunun için aynı zamanda farklı çekirdeklere farklı veri akışları gönderirler. Böylece bir programın çalışması için bir kaç çekirdek uğraşır.

Düzenli programlar ise “bir akış – bir çekirdek” prensibi ile çalışırlar.

Çoğu modern programlar (Aynı zamandan 3D grafik programları) ilk yöntemi kullandıklarından, çekirdek sayının fazla olması bizim için önemli.

Veri Yolu Genişliği ve Hızı

Veri Yolu Genişliği (FSB – Front Side Bus) – işlemcinin bir anda belleğe ve diğer giriş – çıkış aygıtlarına iletebildiği veri miktarını tanımlar. FSB aslında işlemciyi diğer cihazlar ile bağlar. Doğal olarak veri yolu genişliği ve frekansı ne kadar yüksek olursa işlemcinin performansı o kadar iyi olur. Yüksek hızlı veri transferi işlemci ve diğer aygıtlar tarafından gereken bilginin daha hızlı alınmasını sağlar.

Veri yolu genişliği – onun bir defada ne kadar bilgi taşıyabilmesi (32, 64 bit)

Veri yolu hızı – belirli bir zaman aralığında kaç kere veri taşıyabilmesi

Şöyle söyleyeyim. İstanbul köprüsünden karşı kıyıya mal taşınmalı. Bu mal küçük arabayla mı taşınsa çabuk biter yoksa tırla mı? Tabii ki tırla. Peki, 10 dakika içinde köprüden 100 tır geçse mi fazla mal taşınır yoksa 10 tır mı?

Ama bunlardan başka işlemcinin hızını etkileyen başka özellikler de var arkadaşlar. Bunlara da dikkat etmeniz gerekir. Mesela Intel Turbo Boost ve Hyper-Threading teknolojileri gibi.

Intel Turbo Boost

Intel Turbo Boost teknolojisi ihtiyaç duyulduğu her zaman işlemciye dinamik olarak hızını artırmaya izin veriyor. Turbo Boost`un saat hızını yükseltebilen azami tutar her zaman aktif çekirdek sayısına, mevcut enerji tüketimi ve işlemcinin sıcaklığına bağlı. Mesela i7-4960HQ işlemcisinin hızı 2.6 GHz. Ama gerektiğinde o hızını 3.8’ e kadar artırabilir.

Yani Temel reis gerektiğinde ıspanak yeyerek gücünü artırabilir   :-D

Hyper-Threading

Açıkçası belirli bir zaman aralığında bir çekirdek için sadece bir veri akışı gönderilebilir. Yani işlemci çift çekirdekliyse ona sadece iki veri akışı gönderilecektir. Ama Intel Hyper-Threading teknolojisine sahip. Bu teknoloji bir çekirdeğe aynı anda birkaç veri akışı göndermeye izin veriyor.

Mesela Core i3 iki çekirdekli işlemcidir. Ama onun her çekirdeği iki veri akışı için aynı anda çalışabilir, diğer bir deyişle, aynı anda dört akış gerçekleştirilebilir.

Evet, arkadaşlar işlemci özellikleri ile ilgili bu kadar. Umarım bu bilgiler işlemci seçmenizde size yardımcı olur. Ama iyi bir işlemci seçmek için, bunlardan da önemli olan şey cepte paranın olmasıdır.

Başarılar  ;-)

İşlemci seçiminiz

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...

3D grafik için nasıl işlemci seçmeli? için 2 cevap

  • hocam emeğine sağlık.. ben 3ds max ögreniyorum sitendeki videolarıda takip ediyorum emegine saglık… 3ds max için nasıl bir bilgisayar almalıyım.ekran kartı, işlemcisi, ram gibi şeyler neler olmalıdır

    • Teşekkür ederim. Bu konuda kesin bir şey söylemek zor. Çünkü seçimde sınır yok ama bütçede var :smile:
      Onun için bu yazıları yazıyorum zaten. Analiz yaparak artık kendi bütçenize uygun olanı seçebilirsiniz. Benim kendi seçimim
      Ekran kartı olarak – Nvidia Quadro serisi
      İşlemci – İntel İ serisi
      Ram ne kadar fazla olursa o kadar iyi

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

Bilgisayar Grafikleri ile ilgileniyorum

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...