VRay’ de Beyaz dengesi (White Balance)

white-balans

Merhaba arkadaşlar. Bu dersi bir zamanlar tr3d.com sitesi için yazmıştım. Kendi blogumda da paylaşayım dedim. Umarım size faydalı olur.

Dersimizin konusu Vray fiziksel kamerada bulunan beyaz dengesi ayarı. Bu ayar bize render zamanı akkor lamba, güneş gibi doğal ve suni ışık kaynaklarından oluşan ve gerçekçi olmayan renklerden kurtulmamızı sağlayacak. Ama Vray ayarlarına geçmeden önce beyaz dengesinin ne olduğuna bakalım? Böylece iş prensibini daha iyi anlamış oluruz.

Fotoğraf biliminde kamera ile çekilen resimlerde çekim sırasında her şey normal gözükse bile genellikle mavimsi veya sarımsı bir renk farkediliyor. Resmin mavi tonlu çıkmasının nedeni bulutsuz gökyüzü ve floresan lambalar, sarı çıkmasının nedeniyse güneşin şafağı veya akkor lamba olabilir. Çünkü insan gözü ve beyni bir kameradan çok çok daha mükemmeldir. Bunun için çevrede neyin gerçekten beyaz, neyin beyaz olmadığını daha iyi kavrıyor. Bir fotoğraf makinasının insan gözüyle kıyaslana bilmesi için en azı 500 megapiksel olması lazım (İnsan oğlunun ürettiği en yüksek megapikselli kameranın 50 megapiksel olduğunu bir dergide okumuştum)

Bunun için fotoğraf çekilmeden önce çevrede neyin beyaz olduğunu fotoğraf makinasına bildirmek için beyaz dengesi ayarı oluşturulmuş. Bu makinaya durumu daha doğru anlamak için yardımcı oluyor. Birçok kameralarda aşağıdaki listede gösterildiği gibi hazır ayarlar mevcut.

7

Ama bazen bu ayarı elle yapmak daha iyidir. Bu işlem görüntüde tam olarak beyaz olduğunu bildiğiniz herhangi bir beyaz objeyi yakalayıp referans alıyor. Genellikle bu tür bir referans için herhangi bir taşınabilir beyaz obje kullanılıyor, tabi görüntüde beyaz obje olmadığı halde. Ama çektiğiniz sahnede gerçekten beyaz obje varsa, o zaman şanslısınız demektir. Daha sonra kamera ayarı ile beyaz alan tanımlanıyor. Böylece resim insan gözünün gördüğü gibi çıkıyor.

6

Bu kadar teori yeterli :) Şimdi Vray ayarlarına geçelim.
Fotoğraf bilimindeki bu tekniği aynen 3D sahnede ’de kullanabiliriz. Çünkü Vray Fiziksel Kameranın ayarları gerçek kameranın ayarlarıyla aynı olduğu için bize bu imkânı sağlıyor. Bunun için yaptığımız sahneye bir beyaz küre ekliyoruz. Ölçüsünün büyük olması önemli değil. Bilgi alacağımız kadar büyük olursa yeterli. VrayPhysicalCamera ayarlarında white balance (beyaz dengesi) olarak Neutral (nötr) seçin. Render yaptıktan sonra Vray Frame Buffer penceresinde Show pixel information butonuna tıklayın. Aslında bunu render aşamasında light cache hesaplanması zamanıda yapabilirdik, ama işimizi sağlama almak için renderin bitmesini bekleyelim. Render bittikten sonra kürenin en beyaz noktasına mausun sağ butonu ile tıklayın. Piksel İnformation (Piksel bilgisi) penceresinde RGB ölçeğine göre bir değer olacaktır (8-bit satırı). Bu değeri kaydedin.

3

Aşağıdaki resim beyaz dengesi ayarı yapılmadan render edilmiş. Bunun için duvar şeftali rengine boyanmış. Aslında bunun olamaması gerekiyor.

1

VrayPhysicalCamera ayarlarına geçelim. Burada siz hazır liste göreceksiniz. Gerçek kamerada olduğu gibi. Ama biz kendi değerimizi gireceğimiz için Custom seçip custom balance bölümüne daha önceden aldığımız RGB değerini girip render yapıyoruz. Eğer sonuçtan memnun kalmadıysanız, o zaman Whiteness bölümünde rengi biraz koyulaştırın. Ben hep böğle yapıyorum.

4

İşte sonuç. Renderimiz daha canlı ve daha gerçekçi gözüküyor. Umarım bu ders size faydalı olacaktır.

2
Bir sonraki derslerde görüşmek üzere. Hoşça kalın!

Dersin orijinaline buradan bakabilirsiniz.

VRay’ de Beyaz dengesi (White Balance) için 8 cevap

  • Eline sağlık, güzel ders güzel kardeşim.

  • Bu güzel bilgi için teşekkürler Nizami bey.

  • Bu yararlı bilgiler için teşekkürler. Beyaz dengesini bende sürekli kullanıyorum. Sayende :) Lakin bazı küçük detayları bilmemiz gerek. Mesela;
    * yaptığımız küreyi nasıl ve neye göre yerleştireceğiz.?
    *Piksel bilgisini kürenin üzerindeki aydınlık yada karanlık alanadan mı alacağız?
    Teşekkürler şimdiden dostum :)

    • Küre odanın ortasında asılı olmalı. Tabii ki normal ölçüde. Fazla büyük veya fazla küçük yapmaya gerek yok.
      Aynı zamanda küreye gün ışığı ve gölge etkisi olmamalı. Bunun için yazıda da yazdığım gibi eğer gerekirse Whiteness bölümünde rengi biraz koyulaştırıp veya açıp, test yaparak en doğru olanı seçiyoruz.

  • teşekkürler

  • Çok güzel bilgi Nizami hocam.Teşekkürler.
    Peki bunu dış mekanda nasıl elde edebiliriz?

  • çok basit gözüksede bazen 3d max bir kaç küçük ayarlarla iyi veya kötü sonuç veriyor fiziksel kamerayı yeni kullanıyorum ayarlarını yaptığında gerçektende çok iyi sonuç veriyor ders için teşekkürler

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

En fazla sevdiğim 3D yazılım

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...