Vray ışık yoğunluğunu gerçek hayattaki gibi ola bilmesi için nasıl ölçmek lazım?

Merhaba arkadaşlar. Bu derste, VRay ışık yoğunluğu ile ilgili konuşacağım. Bu konuyu birçok kişi merak ediyor. Bunun için umarım dersten faydalanırsınız.
Vray’in 2.0’a kadarki eski sürümlerinde ışık yoğunluğunu hesaplama yöntemi bugün elimizde olanlardan farklıydı. İlk olarak bunun önce nasıl çalıştığına bakalım. Sonra bu render robotunun son sürümlerindeki ışık hesaplama yöntemine göz atalım.
Vray’in eski sürümlerinde ışık yoğunluğu watt ile ölçülür ki, buda hiçbir şekilde ışığın gerçek değerini yansıtmıyor. Çünkü gerçek hayatta watt birimi gücü ölçmek için kullanılır.Sahneye bir plane ışık ekleyip genel aydınlatma gözümüze hoş görünene kadar multiplier değeriyle oynamak alışkanlığına tutulmak çok kolaydır. Ama gerçekte ışınımın ne kadar olduğunu bilmiyoruz.

Eskiden Vray, 3ds max sisteminde bir standart birim kabul ediyordu – generic unit – bir metreye eşit.Varsayılan olarak belirlenen Default (image) ışık gücünü metrekare başına watt ile ölçüyordu. Yani, bir multiplier değeri sahnenin bir metrekaresini kapsıyordu.
Tüm bunlara ek olarak eğer sistemdeki ölçü birimi milimetre veya santimetre seçildiyse, o zaman ışık yoğunluğu yanlış hesaplanıyordu.Çünkü Vray tüm birimleri metre olarak kabul ediyordu. Bu durumda, multiplier değerini kendiniz hesaplamak zorunda kalıyordunuz.

Vray’de ışık yoğunluğunu daha kesin ölçme yöntemi.

Vray 2.0’dan başlayarak Luminous power (lm) (ışık akısı gücü) kavramı ortaya çıktı. Işık kaynağının ayarındaki Intensity (yoğunluk) değeri ışık veriminden alınıyor. Yazıda ben bazı farklı ışık kaynakları için küçük tablo yapacağım. Ama daha tam tabloyu İngilizce Wikipediada bulabilirsiniz.

Vray’de ışık verimini Luminous power’e (lm) geçirmek için Wikipedia tablosundan aldığınız değeri lambanın gücüne çarpmak lazım. 100 watt akkor telli lambanın ışık verim gücü 13,8 lm/watt’dır.Dolayısıyla Luminous power 1380 lümen’e eşit olacaktır.

Eğer ışık ayarlarında Luminous power (lm) seçilmişse artık onun boyutunun yoğunluğuna bir etkisi olmayacak, ama multiplier etkilemeye devam edecektir. Aşağıdaki resimde gözüktüğü gibi ışığın yarıçapını değiştirmemize rağmen yoğunluk değişmedi. Ama gölgeler farklı.

Eğer Luminance (lm/m^2/sr) seçilmişse, o zaman ışık yoğunluğu ışık boyutunun büyüklüğünede bağlı olacak.

1380 lümen ışık akısı bazı sahnelerde yetersiz görünebilir.Yani sahne çok karanlık görünebilir. Ama her şey çok basit: Sadece doğru ekspozisyon (kameranın çekim süresi) ayarlamak için Vray fiziksel kamera kullanmanız gerekir. Eğer ışık yoğunluğunun fiziksel olarak doğru olduğunu biliyorsanız o zaman ışık gücünü (multiplier) değiştirmeyin. Sahnenin daha fazla aydınlatmasını VrayMtl, fiziksel kamerayı ayarlayarak ve gamma 2.2 kullanımı pahasına da yapmak olur. Luminous power yöntemini kullandığınız zaman ışık kaynağının gerçek dünya ölçeğine uygun olması önemlidir. Bunun yoğunluk üzerinde hiçbir etkisi olmasa da, gölgelerin doğruluğu ve konumuna hayli etkisi vardır.100 wattlık akkor telli lambanın çapı 50 mm olmalıdır.

Tavsiye olmamasına rağmen Vray hala ölçme birimi olarak watt kullanmağa imkân veriyor. Bunu yapmak için Intensity bölümünde Radiant power (W) seçin ve istenen gücü girin. Burada da ışık yoğunluğunun ışık boyutunun büyüklüğüne bağlı olmasını istiyorsanız o zaman Radiance (W/m^2/sr) seçin.

Lümen ve ya watt kullanırken hangi ölçü biriminde çalışmanız fark etmez. Her iki durumda da sonuç doğru olacaktır, ama modellediğiniz sahne gerçek dünya ölçeğine uygun olmalıdır.

Geride sadece eski Default (image) multiplier kaldı. Gerçek dünyayla onun hiçbir alakası yok. Sonuç sadece multiplier değerine ve ışık kaynağının boyutuna bağlıdır.
Sonuç: doğru ışık seviyesini ölçmeye yalnız lümen imkan veriyor.Ama onun için modellerin gerçek boyutu ile uyum sağlamak gerekir. Malzeme ve kamera fiziksel yasalar açısından yanlış ayarlanacaksa o zaman sizin için en iyi seçenek Default (image) olacak.

Eğer Vray konusunu derinden öğrenmek istiyorsanız, o zaman Vray Eğitim Kursu’ nu geçmenizi tavsiye ederim.

Yeni derslerde görüşmek üzere arkadaşlar. Hoşçakalın!

Kaynak tipi   Işık verimi Bağıl ışık verimliliği 
 Akkor telli lamba 100 Watt  13.8  2.0 %
 Akkor telli lamba 200 Watt  15.2  2.2 %
 Halojen lamba 100 Watt  16.7  2.4 %
 Halojen lamba 200 Watt  17.6  2.6 %
 Halojen lamba 500 Watt  19.8  2.9 %
 Projeksiyon lambası  35  5.1 %
 LED  10—200  1.5—29 %
 Xenon ark lambası  30—50  4.4—7.3 %

 

 

Vray ışık yoğunluğunu gerçek hayattaki gibi ola bilmesi için nasıl ölçmek lazım? için 1 cevap

  • Çok defalar okuyodum bu yazıyı. Gerçekten ışık konusunda Türkçe olarak yazılmış en iyi yazılardan. :neutral:

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bugün dünden daha iyiyiz!

Dersler
Anket

En fazla öğrenmek istiyorum

Sonuçları Göster

Yükleniyor ... Yükleniyor ...